Praca hybrydowa ogromnie zyskała na popularności w przeciągu kilku ostatnich miesięcy. Wiele firm pracuje nad wypracowaniem odpowiednich zasad, niektórzy robią to włączając swoich pracowników w proces, a niektórzy decydują szybko aby zweryfikować na żywym organizmie czy ma to sens. Jakie są możliwości? Co robią inne firmy?
Modele pracy hybrydowej:
1. office-first – najpierw biuro
W tym modelu firma wyznacza biuro na dominujące miejsce pracy. Praca zdalna jest okazjonalna, najczęściej na żądanie pracownika. W takim modelu warto wprowadzić limit pracy zdalnej (np. 1 dzień w tygodniu lub 4 dni w miesiącu). Pracownicy powinni mieć możliwość łatwego aplikowania o dni pracy zdalnej i możliwości wglądu ile wykorzystali już limitu.
Niektóre firmy aby uniknąć tzw. syndromu pustego piątku, zachęcają pracowników do przychodzenia do biura w piątki specjalnymi dodatkami lub wydarzeniami, np. darmowa pizza na lunch w piątki.
2. remote-first - najpierw zdalnie
Zupełnym przeciwieństwem dla modelu „office first” jest model „remote first”, w którym docelowo pracownicy pracują zdalnie, a raz na jakiś czas mogą skorzystać z biura aby się spotkać, wydrukować materiały czy zwyczajnie pobyć w profesjonalnym środowisku. Niektóre firmy wyznaczają limity ile dni w miesiącu można być w biurze, ale większość firm o takiej kulturze pracy pozostawia to w gestii pracowników stawiając przede wszystkim na elastyczność.
W takim modelu system rezerwacji biurek oraz sal konferencyjnych jest krytyczny aby pracownicy mogli zapewnić sobie miejsca na spotkanie czy pracy w skupieniu. Zazwyczaj firmy remote-first przyjmują ratio biurko/pracownik w okolicach 2/10, czyli 2 biurka przypadające na dziesięcioro pracowników.
3. Praca hybrydowa 3-2 lub 2-3
Jeden z najczęściej spotykanych modeli w Polsce. Wiele badań rynku wskazuje, że właśnie podział 3 dni w biurze – 2 dni zdalnie (lub odwrotnie) jest najzdrowszy dla pracowników. Praca hybrydowa w takim modelu może znacząco zredukować powierzchnię biura. Warto wówczas wprowadzić system rezerwacji miejsc pracy, tak aby każdy pracownik miał możliwość zablokowania sobie biurka. Pracodawca dzięki temu będzie miał możliwość monitorowania wykorzystania biura.
Takie systemy mają szereg funkcjonalności, które pomogą zarządzić biurem w nowym formacie. Whirla, m.in. pozwala na wprowadzenie ustawień dla poszczególnych pracowników, zespołów oraz stref w biurze. Dla przykładu: jeśli pracodawca decyduje, że pracownik ma przynajmniej 1 dzień tygodniowo pracować zdalnie system nie pozwoli zarezerwować biurka częściej niż 4 razy w tygodniu. Mimo podobnego podejścia, każde biuro jest unikalne, dlatego kluczowe jest wprowadzenie systemu, który tak jak Whirla pozwala zmieniać Administratorowi ustawienia tak aby cyfrowe odzwierciedlało w 100% zasady przyjęte przez pracodawcę.
4. Biuro główne oraz satelity
Jednym z największych motywatorów do pracy z domu jest oszczędność czasu, który trzeba przeznaczyć na dojazd do pracy. Dlatego wiele firm decyduje się na wprowadzenie biur satelitarnych. Dzięki nim pracownicy mogą korzystać z benefitów pracy w profesjonalnej przestrzeni będąc blisko domu. Jest to świetna strategia, która pozwala otworzyć się na ściąganie do firmy talentów z wielu różnych lokalizacji. W tej strategii doskonale sprawdzają się biura coworkingowe.
Jeśli chcemy wiedzieć jak pracownicy korzystają biur satelitarnych, a także rozumieć obłożenie naszego głównego biura, warto połączyć te lokalizacje jedną aplikacją, poprzez którą pracownicy będą mieli dostęp do wszystkich miejsc pracy w jednym miejscu. System Whirla pozwala przyporządkować każdemu pracownikowi główne biuro oraz dodatkowe lokalizacje.
Umów się na demo Whirla aby poznać wszystkie możliwości dostosowania systemu pod Twój system pracy hybrydowej!