Logo Whirla białe
Flaga UE

Powrót do biura - jak zachęcić pracowników?

Według badania Colliers 77% firm w Polsce planuje wprowadzić pewną formę pracy hybrydowej. Zarządom firm zależy aby pracownicy pojawiali się w biurze, ze względu na:

- budowanie kultury organizacji jest o wiele łatwiejsze twarzą w twarz

- rozwijanie relacji pomiędzy pracownikami, które często stanowią podstawę lojalności wobec organizacji.

- zdrowie pracowników – zarówno fizyczne wynikające z ergonomicznych warunków pracy w biurze, a także psychiczne, które staje w niebezpieczeństwie samotności związanej z pracą z domu.

Są też również organizacje, których restrykcyjne polityki bezpieczeństwa (np. banki) wyszły poza strefę akceptowalnych zachowań w odpowiedzi na pandemię Covid. Z tego powodu powrót pracowników do biura jest dla nich bardzo ważny.

Praca z domu - ułatwienie czy konieczność?

Z drugiej strony mamy pracowników, którym wygodnie jest pracować zdalnie, nie tylko ze względu na dojazdy do pracy, ale ogólną organizację życia. Jednym z najczęściej wskazywanych powodów pracy zdalnej są prozaiczna cisza pozwalająca na wykonanie pracy w skupieniu oraz możliwość wstawienia prania. Natomiast to co głównie męczy w pracy w domu to brak interakcji społecznych w ciągu dnia. Dla innych jest to poczucie obowiązku wykonania prac domowych, np. posprzątania rano aby nie pracować w bałaganie, czy rozwieszenie wspomnianego już prania pomiędzy spotkaniami na Teams.

Powrót do biura - jak zachęcić do niego pracowników

Jeśli mamy zatem możliwość warto rozważyć następujące rozwiązania, które mogą sprawić, że powrót do biura będzie łatwiejszy dla pracowników:

  • darmowe posiłki (np. pizza w biurze w dniu spotkań zespołów i chcielibyśmy, żeby jak najwięcej osób było na nich)
  • aplikacja do rezerwacji miejsc pracy, która pokazuje którzy koledzy już zarezerwowali biurko. Przykładem jest system Whirla, który pozwala odnaleźć na mapie swoich ulubionych znajomych z pracy i zarezerwować miejsce obok nich. Umów się na demo aby zobaczyć wszystkie możliwości systemu.
  • wprowadzenie miejsc do pracy w skupieniu, np. pokoi, w których tak jak w wyznaczonych wagonach PKP nie wolno prowadzić rozmów. Pracownicy powinni mieć możliwość rezerwacji takich miejsc, tak aby mieli pewność, że będą mogli się skupić. Jest to świetne rozwiązanie, szczególnie gdy w domu pracują oboje małżonkowie.
  • wyznaczenie miejsc pracy do odbywania spotkań online. Dobrze wyposażone miejsca, w których można swobodnie głośno rozmawiać. Jeśli mamy w domu małe dzieci, lub inne osoby pracujące zdalnie, biuro oferujące lepsze warunki do odbywania spotkań, będzie atrakcyjniejszą opcją niż ciasny pokój.
  • dodatkowe benefity usprawniające integrację życia pomiędzy pracą a domem, np. usługi szewskie w biurze, pralnia, myjnia samochodowa. Jeśli mam po pracy jechać na myjnie i czekać tam godzinę, to mogę przecież przyjechać do biura i w czasie pracy moje auto zostanie umyte. Dobrze sprawdzają się również serwisy typu concierge, np. AskHenry, które odbierają buty do naprawy, ciuchy do pralni z biura (jeśli nie ma szewca czy pralni w okolicy budynku).

Pozytywna komunikacja jako klucz do sukcesu

Cokolwiek zrobimy, warto pamiętać aby komunikować to pozytywnie do pracowników i pokazywać jak fajnie to działa, nie tylko na początku. Dobrze działają zdjęcia wysyłane do wszystkich (np. z podziękowaniem za uczestnictwo w spotkaniu, czy za uszanowanie zasad rezerwacji biurek itp.). Wówczas w tych, których często w biurze nie ma budzi się poczucie chęci uczestnictwa.

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram